ROI a közösségi médiában – 5 megfontolandó gondolat

2014. március 06.
spiritcode
Roi, mérés, online megtérülés, online marketing, spiritcode

Tudod, mi a ROI és mire használhatod?

Nagyon sok szót ejtettek már a ROI-ról, mégis tisztázatlan, hogyan viszonyuljunk hozzá. Mit és hogyan mérjünk?
A ROI nem más, mint a befektetésarányos megtérülés. A Return of Investment angol mozaikszó a marketingben azt mutatja, mekkora profit származott egy reklámkampányra fordított összegből.

 

Íme, 5 lépés, amit jobb megfontolni, ha a ROI-ról van szó.

1. Ne tekints a ROI-ra utógondolatként.

  • Sok cég indítja el a kampányát a mai napig anélkül, hogy tudná, mit is várnak a sikertől valójában. Újratervezni a ROI-t nagy kihívást jelent.
  • A mérési eredményeknek tisztán ki kell mutatniuk a cég különböző céljait – legyen szó üzleti , kereskedelmi, vagy kommunikációs célokról, és illeszkedniük is kell ezekhez.
  • Ha a kezdetektől fogva felépítesz egy szilárd szerkezetet, segít majd téged üzleti céljaid elérésében és mindig emlékeztet majd arra, hová tartasz és hol jársz éppen céljaid megvalósításában.
  • Ez gyakran csak az értékesítésre igaz, a közösségi média pedig visszaigazolja, hogy egy vállalkozás pénzügyi helyzetére számtalan dolog lehet hatással, szóval ezt se hagyd figyelmen kívül.
  • Alapjában véve, ahogy felépíted a kampányaidat, annak hatása lesz arra, ahogyan a közösségi ROI-t mérni tudod. Például ha kampányodnak nem része egy figyelemfelhívás vagy egy call to action, akkor szenvedni fogsz, mind a méréssel, mind az eladással. Meg kell ugyanis szólítani a rajongóidat.
  • Végül, a mérésekre be kell fektetni. Ha eddig még nem volt erre elkülönített pénzügyi kereted, akkor idővel ezzel is kalkulálj.
Roi, mérés, online megtérülés, online marketing, spiritcode

Újratervezni a ROI-t nagy kihívást jelent.

 

2. Ne akarj mindent mérni

  • Vannak olyan törekvések, amelyek minden létező dolgot mérni akarnak.
  • Ki kell azonban választanod a legfontosabb területeket, melyek azok, amik segíteni fognak céljaid elérésében a leginkább és azokat kell koncentrálnod.
  • Ha egy méréssel szenvedsz, és igazából nem látod értelmét, inkább fejezd be.
  • A technológiának erre is van válasza: csak azért, mert megvan az eszközöd arra, hogy bármit lemérhess, még nem jelenti azt, hogy kell is.

 

3. Ne hízelegj önmagadnak!

  • A számok nem hazudnak, és ha nem a várt eredményt kapod, ne próbáld meg szépíteni.
  • A KPI táblázatok (Key Performance Indicator, azaz fő teljesítménymutató) nagyon hasznosak, természetükből adódóan meg tudják mutatni, mi az, ami nem működik.
  • De leggyakrabban bástyaként, bizonyítékként szolgálnak, hiszen világosan mutatja és képviseli a sikert.
  • Könnyű összekeverni a mutatókat a tényekkel, figyelj erre oda méréseidnél.
Roi, mérés, online megtérülés, online marketing, spiritcode

A számok nem hazudnak…

 

4. Ne feledd az összetettséget!

  • Minden ember különleges. Minden vállalkozás egyedi. Minden egyes közösségi megmozdulás, legyen az online vagy offline, egyedi.
  • Nehéz azt eldönteni, hogy mit és hogyan mérjünk, nem könnyű kiszűrni a lényegi információkat és meghatározni a valóban fontos pontokat. Éppen ezért lényeges fenntartani a figyelmedet az átfogó céljaiddal kapcsolatban.
  • A közösségi média marketing olyan irányba halad, amelyben megszűnik egy önálló területként létezni és egyre összetettebb ágazattá fejlődik. A közösség tágabb értelemben véve egy olyan tudományág, mely minden nézőpontból áthathat egy vállalkozást.
  • Egyre közelebb kerülünk a közösségi üzlethez, és jobban belegondolva a cégek már elkezdtek ebben a térben tevékenykedni, vagy legalábbis felmérni a lehetőségeket.
  • Azok a belső információk, melyeket a közösségi médiából kinyerünk, formálják és meghatározzák a vállalkozásokat, nem pedig fordítva.
  • Ilyen szempontból nézve a közösségi média más szerepet fog játszani, más célokkal és más ROI lehetőségekkel.

 

5. Ne félj a bukástól!

  • Könnyen megfeledkezhetünk arról, hogy a közösségi média marketing még gyerekcipőben jár, és senki nem tud választ adni az összes felmerülő kérdésre.
  • Légy kemény önmagaddal szemben. Mindig tarts észben az „és akkor mi van?” kérdést. Egyensúlyozd a KPI-okat, hogy lásd, olyan adatokat gyűjtesz, melyek megmutatják, hogyan haladsz elképzeléseid felé.
  • A folyamatos felfedezés és az állandó alakítás biztosítja, hogy a mérési szerkezeted valóban hiteles adatokkal számol be a vállalkozásodról.

 

Ti használjátok a ROI-t?

Forrás: econsultancy.com

Szerző: Sipos Kriszta

 

Kapcsolódó tartalmak